31 MARS 2017

Hade mysigaste sportlovet hemma i Hälsingland då jag hängde med familjen i stugan, tog en tur till hudik med Erik och åt middag och gick på bio, firade min födelsedag med nära & kära, tog en tur till Sundsvall med familjen, anglade i hedsta och fick äntligen träffa mina älskade tjejer då vi blev bjudna på godaste födelsedagsbrunchen hos Hanna! Som jag saknar dom på veckorna.

När det var dags att fara tillbaka norröver så åkte jag på värsta influensan, så medan Erik for uppåt så stannade jag hemma till på torsdagen då jag flög upp till Boden igen.
Helgen hade vi ledig, så när vi slutade på fredag eftermiddag så tog jag och Erik bussen till Luleå där vi bokat 2 nätter på hotell. Checkade in, åt god middag och sen gick vi och såg Kong på bio innan vi promenerade tillbaka till hotellet igen. På lördagen vaknade vi till strålande sol så efter hotellfrukosten tog vi en promenad ute på isen precis utanför hotellet där de skottat upp en stor motionsbana där alla Lulebor promenerade, sprang, åkte spark eller skridskor. Så mysigt! Efteråt tog vi en fika på ett litet café och sen gick vi till hotellet och kollade på film innan kvällens planer. Hade bokat bord på en restaurang som låg på översta våningen och hade helt fantastisk utsikt över hamnen och dessutom var det otroligt fint inrett och väldigt god mat. Efteråt gick vi och såg Skönheten & odjuret på bio som var SÅ bra! Även söndagen bjöd på kanonväder, så efter frukosten lånade vi en spark och tog en tur ute på isen igen. Fantastiskt mysig helg och bästa tänkbara uppladdningen efter slutövningen Vintersol som stundade dagen efter.

På månaden drog vi ut och därefter körde vi på i åtta dygn då vi totalt var 1200 pers från 7 olika regementen, både rekryter, k-soldater och t-soldater, som genomförde Norrbottens största militärövning. Riktigt rolig övning, men oj vad skönt det var att få komma tillbaka på måndag eftermiddag. Dagarna därefter har vi vårdat, vårdat och vårdat och igår vid 14 fick vi äntligen åka hem på långhelg!

Vardagligt | | Kommentera |

KOMPANIÖVNING

Slutar aldrig bli förvånad över hur sjukt fort veckorna går här borta. Ännu en tvåveckorsperiod har gått och under den här tiden har kompaniet varit ute på övning där alla har fått öva i sin befattning, i mitt fall pjäsoperatör. De första 3 dagarna kräksnöade det konstant utan något som helst uppehåll, men på lördagen sprack det upp och blev helt fantastiskt fint väder. Det passade helt perfekt då vi hade elddop den dagen, alltså första gången vi  skulle skjuta skarpt med archerpjäserna. Riktigt mäktig känsla när den avfyrades och ännu mäktigare att det var JAG som fick äran att avfyra den första granaten. Sen ägnade vi oss åt skjutningar resten av övningstiden fram till på måndag kväll då vi kom tillbaka till a9 igen. Helt otroligt vad man uppskattar saker som varmt vatten, tvål att tvätta händerna med, porslin och en varm säng att sova i när man kommer tillbaka efter övning. I tisdags bjöds hela a9 på semlor, fettisdagen i all ära och sen körde den tyngsta delen igång: vården. Har gnuggat och putsat och smörjt och spolat från morgon till kväll så att händerna blivit alldeles nariga, men sent på tisdag kväll hann jag med en skön springtur ute i snöovädret innan kvällsfika med Erik och sängdax. Ikväll har vi ledig kväll, imorgon springer vi fälttest och sen, sen åker vi hem på sportlov! Herregud vad skönt det ska bli!